Skip to main content

Posts

Showing posts from June, 2014

موتِ مسیح کے ذریعہ ہی صلیبی عقیدہ پر موت آ سکتی ہے ۔

سیدنا حضرت مرزا غلام احمد صاحب قادیانی مسیح موعود و مہدی ؑ فرماتے ہیں : خوب یاد رکھو کہ بجز موتِ مسیح صلیبی عقیدہ پر موت نہیں آسکتی سو اس سے فائدہ کیا کہ برخلاف تعلیم قرآن اس کو زندہ سمجھا جائے اس کو مرنے دو تا یہ دین زندہ ہو۔ خدا نے اپنے قول سے مسیح کی موت ظاہر کی اور رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم نے معراج کی رات اُس کو مردوں میں دیکھ لیا اب بھی تم ماننے میں نہیں آتے۔ یہ کیسا ایمان ہے کیا انسانوں کی روایتوں کو خدا کی کلام پر مقدم رکھتے ہو یہ کیا دین ہے* اور ہمارے رسول صلی اللہ علیہ وسلم نے نہ صرف گواہی دی کہ میں نے مردہ روحوں میں عیسیٰ کو دیکھا بلکہ خود مر کر یہ بھی ظاہر کر دیا کہ اس سے پہلے کوئی زندہ نہیں رہا۔ پس ہمارے مخالف جیسا کہ قرآن کو چھوڑتے ہیں ویسا ہی سنّت کو بھی چھوڑتے ہیں کیونکہ مرنا ہمارے نبی کی سنّت ہے اگر عیسیٰ زندہ تھا تو مرنے میں ہمارے رسول کی بے عزتی تھی سو تم نہ اہلسنّت ہو نہ اہل قرآن جب تک عیسیٰ کی     موت کے قائل نہ ہو۔( روحانی خزائن جلد ۱۹ ،کشتی نوح صفحہ ۱۷)

Sir Syed Ahmad Khan

Sir Syed Ahmad Khan Sahib, famous 19th century Muslim scholar and founder of the AliGarh Muslim University, wrote in his quranic commentary:


 "Now we must turn to the Holy Quran to see what it says. The Quran makes mention of Jesus’ death in four places … Firstly in Sura Aal Imran, secondly in Sura Ma’ida, … thirdly in Sura Maryam … fourthly in Sura Nisa’. Jesus was not killed by the Jews, either by stoning or by crucifixion, but he died his natural death, and God raised him in rank and status .......… From the first three verses it is clear that Jesus died a natural death. However, as the Ulama of Islam had followed the Christians, in accepting that Jesus had gone up to heaven alive, before looking at the Quran, so they have tried to interpret some of the words in these verses to accord with their unsound belief."
(Tafsir Ahmadi by Sir Syed Ahmad Khan, vol. 4, p.46-47)

Note : You Have to Register First for having access to this book.

سر سید احمد خاں اور وفاتِ مسیح 

اب ہم کو قرآ…

Faith in Death of Jesus is Demanding of Love of Muhammad ﷺ

Hazrat Mirza Gulam Ahmad Qadiani the Promised Messiah as said :-

To me, he alone is a believer  who follows the Holy Prophet ﷺ faithfully and attains an exalted spiritual station, as God Himself says:
“Say, ‘If you love Allah, follow me; so that you become His beloved.’”  (aal-e-imaraan :32)
Love demands love for whatever the beloved does. The Holy Prophet ﷺ died, and, by courting  death, he demonstrated that this was the tradition to be followed. Who would now wish to live, or wish someone else to be still alive, after the Holy Prophet’s has died? Love for the Holy Prophet ﷺ simply demands that one  should lose oneself in total submission to him, exercise complete control over one’s emotions and have full awareness of one’s station as a part of the Muslim nation. This being so, how can one claim to love and be a follower of the Holy Prophet ﷺ if he accepts a superior status for Jesus a.s by pronouncing him alive and the Holy Prophet ﷺ dead?
(Lecture Ludhiana P.22)

وفاتِ مسیح پر ایمان محبّتِ رسول کا تقاضا ہے

حضرت مسیح موعود علیہ السلام فرماتے ہیں :-   میرے نزدیک مومن وہی ہوتا ہے جو آپﷺ کی اتباع کرتا ہے اور وہی کسی مقام پر پہنچتا ہے۔
 جیسا کہ خود اللہ تعالیٰ نے فرمادیا ہے۔ قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ  (ال عمران ۳۲)   یعنی کہہ دو کہ اگر تم اللہ تعالیٰ کو محبت کرتے ہو تو میری اتباع کرو تاکہ اللہ تمہیں اپنا محبوب بنالے۔  اب محبت کا تقاضا تو یہ ہے کہ محبوب کے فعل کے ساتھ خاص موانست ہو۔ اور مرنا آنحضرت صلی اللہ علیہ وسلم کی سنت ہے۔ آپ نے مرکر دکھا دیا۔ پھر کون ہے جو زندہ رہےیا زندہ رہنے کی آرزو کرے   یا کسی اَور کیلئے تجویز کرے کہ وہ زندہ رہے؟ محبت کا تقاضا تو یہی ہے کہ آپ کی اتباع میں ایسا گم ہو کہ اپنے جذبات نفس کو تھام لے اور یہ سوچ لے کہ میں کسی کی اُمت ہوں۔ ایسی صورت میں جو شخص حضرت عیسیٰ علیہ السلام کی نسبت یہ عقیدہ رکھتا ہے کہ وہ اب تک زندہ ہیں وہ کیونکر آپ کی محبت اور اتباع کا دعویٰ کر سکتا ہے؟ اس لئے کہ آپ کی نسبت وہ گوارا کرتا ہے کہ مسیح کو افضل قرار دیا جاوے اور آپ کو مُردہ کہا جاوے مگر اُس کے لئے وہ پسند کرتا ہے کہ زندہ یقین کیا جاوے۔۔…

Jesus In Kashmir

The fundamental doctrines of Church Christianity are based upon the death of Jesus on the cross, his resurrection and his bodily ascension to heaven. Though Christian masses continue to render lip service to this fiction, few thinkers, in Christian lands today believe in or dare assert the historic authenticity of these supposed events. There are not even prima facie considerations to sustain the theory of death upon the cross and there is no sure evidence to support the unnatural phenomena of the resurrection and the ascension. Indeed the gospels themselves furnish the most formidable refutations of these myths. The basic doctrine of church has been that Jesus being son of god appeared in human shape to take upon himself the accumulated burden of humanity’s sins and to expiate them on the cross so that mankind may attain salvation through belief in the atonement.  Being son of god he was very god himself and through his death upon the cross he became “accursed” for mankind’s sake and r…

غیر احمدی احباب سے چند سوالات

Jesus Travelled to India (Pandit Jawahar lal Nehru)

Pandit Jawahar Lal Nehru wrote in his book : Glimpses of World History All over Central Asia, in Kashmir and Ladakh and Tibet and even farther north, there is still a strong belief that Jesus or Isa travelled about there. Some people believe that he visited India also. It is not possible to say anything with certainty, and indeed most authorities who have studied the life of Jesus do not believe that Jesus came to India or Central Asia. But there is nothing inherently improbable in his having done so………Book : Glimpses of World History  Page 84